Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat

Finlandiya’da Öğretmen Eğitimi

Nereden Yazdırıldığı: gelisenbeyin.net
Kategori: Eğitim Dünyası
Forum Adı: Eğitim Öğretim
Forum Tanımlaması: Eğitim ve öğretimle ilgili tüm konular
URL: http://www.gelisenbeyin.net/forum/forum_posts.asp?TID=5469
Tarih: 07-Mayıs-2024 Saat 05:26
Program Versiyonu: Web Wiz Forums 9.50 - http://www.webwizforums.com


Konu: Finlandiya’da Öğretmen Eğitimi
Mesajı Yazan: gelisenbeyin
Konu: Finlandiya’da Öğretmen Eğitimi
Mesaj Tarihi: 21-Temmuz-2013 Saat 13:15
Finlandiya’da Öğretmen Eğitimi
Ülkemiz bakan ve bürokratları tarafından takıntı haline getirilen ve dünya da eğitim kalitesi deyince ilk akla gelen ülkedir Finlandiya. Hatta dünya da eğitim kalitesinde o kadar reklamı yapılmıştır ki Finlandiya’ya eğitim turizmleri yapılmaya başlanmıştır. Evet ilk defa duyduğunuz bu kavram yıllardır Finlandiya eğitim sistemini , başarı sırlarını , püf noktalarını çözmek adına bir çok ülke tarafından bir sektör haline getirildi. Bunlar yapılırken sürekli Finlandiya’nın programları , fiziki donanımları , alt yapıları , müfredatları yönetimi vs. vs pencerelerinden bakıldı. Daha doğrusu herkes kendi penceresinden baktı. Biz de öğretmenler olarak kendi penceremizden bakalım ve Finlandiya’da öğretmenlerin nasıl yetiştirildiğini ana hatlarıyla inceleyelim.

finlandiya-meslekler



İlk ve ortaöğretime öğretmen yetiştirme 1971’de yüksek öğretim bünyesine alınarak öğretmenlerin üniversitelerden mezun olma zorunluluğu getirilmiştir. İlk ve ortaöğretim okullarında görev alacak sınıf ve branş öğretmeleri yüksek lisans mezunu olarak yetiştirilirler. Öğretmen yetiştirme süreci, araştırma temelli oryantasyon, ulusal ve uluslar arası değerlendirmeler
ve pedagojik bir programı içeren yapıyı arz eder. Bu bakımdan öğretmen yetiştirme oldukça zorlu ve yoğun bir öğretim sürecine tabidir. Öğretmenlik mesleği Finlandiya’da oldukça önemsenen bir alandır.• Öğretmenlik mesleğinin statüsü oldukça yüksektir.



Finlandiyada Öğretmen Eğitimi nasıldır?

Finlandiya‘da beş kategoride öğretmenlik vardır:

1. Okulöncesi öğretmenliği – Eğitim bilimleri dalında eğitim görür

2. Sınıf öğretmenleri – Eğitim bilimleri dalında eğitim görür

3. Alan öğretmenleri – İlgili dalda eğitim görür

4. Özel eğitim öğretmenleri – Farklı şartlara tabidir

5. Mesleki eğitim öğretmenleri – Farklı şartlara tabidir

Eğitimciliğe giriş rekabetçidir; ulusal düzeyde, başvuru sahiplerinin yalnızca %10-15’i kabul alır.

Öğretmen eğitimi Bologna Süreci’ne uyumludur.



Sınıf ve Alan Öğretmenleri

Sınıf öğretmenleri 1’den 6’ıncı sınıfa kadar her konu başlığında eğitim verebilirler.

• Eğitim bilimleri alanında yüksek lisans derecesine sahip olmaları gerekmektedir (300 ECTS kredisi – European Credit Transfer and Accumulation System).

Alan öğretmenleri temel eğitimin 7-9’uncu sınıfları ile lise ve mesleki eğitim öğrencilerine ders verir.

• İlgili alanda yüksek lisans derecesine sahip olmaları gerekmektedir

• Pedagoji alanında yandal yapmış olmalıdırlar

• Eğitimleri sırasında öğretmenlik stajı yaparlar

Pedagojik çalışmaların içeriği:

 Eğitim (20 %)

 Psikoloji

 Özel eğitim

 Eğitimin sosyal, tarihsel ve felsefi temelleri

 Alan pedagojisi ve öğretim bilimleri (%50)

 Eğitimin düzenlenişi: ulusal ve yerel düzeyde, müfredat

 Öğrenme bilimi, öğretim yöntemleri, motivasyon, değerlendirme, enformasyon ve iletişim teknolojilerinin kullanımı

 Eğitim araştırmaları ve pedagojik tez

 Öğretmenlik stajı (30 %)



Öğretmenlik Okullarında Alan Öğretmenliği Eğitiminin Yapısı

1. Giriş Uygulamaları

Okul çalışmalarını tanıtıcı uygulamalar. Ders gözlemi ve bilgi alma

2. Temel Eğitim Dönemi

Sınıf ortamında temel öğretmenlik becerileri kazandırılır.

Öğretmen adayları, takımlar halinde ders gözlemi ve değerlendirmeler yapar; mentorlarının

(= supervizör) gözcülüğünde öğretmenlik yapar; grup tartışmaları ile sanal ve birebir ortamlarda geri bildirim oturumlarına katılır.

3 . Saha Eğitimi Dönemi

 Gözlem; yetişkin eğitimi veren kurumlar, ilk ve orta öğretim okulları ile çok kültürlü ortamlarda sınıf uygulamaları. Ders verme, takım çalışması, yandal çalışması veya makale

4. İleri Düzey Uygulamalar

 Öğretmen adayı kendi ders planını ve öz-değerlendirmesini yapar, enformasyon ve iletişim teknolojilerinden faydalanır ve kendi gelişimini takip ederek öğretme becerilerini geliştirir.

Süpervizör, grubun diğer adaylarla düzenli çalışmasını ve anında geri bildirimi sağlar



Öğretmen Eğitimi Geliştirme Programı:

Öğretmen eğitimi programları öğretmen adaylarına şu kazanımları sağlamalıdır:

İleri düzeyde alan bilgisi ve pedagojik içerik bilgisi, bilginin doğasına yönelik anlayış,

Araştırma becerileri, enformasyon ve iletişim teknolojileri kullanımına yönelik beceriler, müfredat oluşturma becerileri gibi akademik beceriler

 iletişim becerisi ve diğer öğretmenlerle birlikte çalışabilme becerisi gibi sosyal beceriler,

 Bir kurum olarak okul, ve okulun toplumdaki kritik rolü (okul camiası, iş ortakları, paydaşları ve yereldeki şartlar) ile ilgili bilgi,

 Öğretmenlik mesleğinin sosyal ve ahlaki ilkeleri hakkında bilgi,

 Kişinin kendi öğretmenliği ile öğretmenlik mesleğini geliştirebilmesi için gerekli olan beceriler.



Öğretmenlerin Pedogojik eğitimleri ön planda tutulmuştur. Fen ve Sosyal Bilimler alanında verilen eğitimler de ihmal edilmemiştir. Yazımızın 2. bölümünde eğitim kademeleri ve bu kademelerde sunulan eğitimin niteliğinden bahsedeceğiz.



Kaynaklar

Kaliteli Eğitime Erişimde Fırsat Eşitliği Sempozyumu / İstanbul 15 Kasım 2012

Dr. Markku Pyysiäinen

Helsinki Normal Lyceum

Helsinki Üniversitesi



Dicle Üniversitesi Çalışma Ziyareti Raporu 10-12 kasım 2010

-------------
http://gelisenbeyin.net">
Gelişimin adresi...



Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.50 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2007 Web Wiz - http://www.webwizguide.com