Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat

Trafik Işıklarının Renkleri

Nereden Yazdırıldığı: gelisenbeyin.net
Kategori: Bilim ve Teknoloji
Forum Adı: İcatlar
Forum Tanımlaması: İcatlar nasıl bulundu acaba?
URL: http://www.gelisenbeyin.net/forum/forum_posts.asp?TID=1190
Tarih: 15-Mayıs-2024 Saat 05:00
Program Versiyonu: Web Wiz Forums 9.50 - http://www.webwizforums.com


Konu: Trafik Işıklarının Renkleri
Mesajı Yazan: ModeratorBeyin
Konu: Trafik Işıklarının Renkleri
Mesaj Tarihi: 10-Nisan-2007 Saat 19:36
Orjinalini yazan: burberry

abi en gonderdim bunu senin adınla nasıl yaıyınlanıyo anlamadım yaff


Trafik ışıkları uygulaması, önceleri demiryollarının trenleri kontrol için uyguladığı sinyaller Örnek alınarak başlamıştır. Demiryolları idaresi kırmızı rengi 'dur' sinyali olarak seçmişti. Kırmızı renk kan rengi olduğundan asırlar boyu tehlikenin, tahribatın ve ölümün simgesi olmuştur. Demiryolları ilk faaliyete geçtiği 1830'lu yıllarda 'ikaz' ışığının rengi yeşil, 'geç' ışığının ise beyazdı.

Bir süre sonra beyaz sinyal problem yaratmaya başladı. Beyaz renkli 'geç' sinyali diğer sokak lambaları ile karıştırılabiliyordu. Ama daha da kötüsü 'dur' işaretlerine konulan kırmızı mercekler yerlerinden düşünce ışık beyazlaşıyor, 'geç' sinyali olarak algılanıyor ve kazalara yol açabiliyordu.

Sonunda demiryolcular kırmızıyı 'dur', yeşili 'geç' sarı rengi de 'ikaz' sinyali olarak kullanmaya başladılar. Bilindiği gibi sarı, renk spektrumu içinde en göz alıcı renktir. Böylece makinist bir sinyalin bulunması gereken yerde beyaz ışığı görürse, bir şeylerin yanlış olduğunu anlıyor ve tedbirini alıyordu.

Karayollarına gelince, yollarda sadece atların ve at arabalarının bulunduğu tarihlerde bile dünyanın büyük şehirlerinde trafik sorundu. İlk trafik lambası otomobillerin ortaya çıkmasından çok önce 1868'de Londra'da kullanıldı. Gazla yakılan ve bir eksen etrafında döndürülebilen kırmızı ve yeşil lambalar bir yıl sonra patlayıp, kendilerini çeviren polisi de yaralayınca bu uygulama ortadan kalktı.

Ama öte yandan otomobillerin ortaya çıkması ve şehirlerde dolaşmaya başlamalarıyla birlikte durum iyice kötüleşti. Çeşitli şehirlerde değişik uygulamalar yapıldı. Demiryollarındaki uygulama örnek alındı ama demiryollarında birbirine paralel iki hat vardı. Bu sistem iki yolun kesiştiği kavşaklarda işe yaramıyordu.

Sonunda günümüzdekilere benzeyen ilk elektrikli otomatik trafik lambasını, ilkokul mezunu ve ABD'deki Cleveland'da otomobil sahibi ilk siyah olan Garrett Morgan geliştirdi. 1914'de ilk denemelerine başlayan Morgan 1923'de de patentini aldı. Morgan 1963'de ölümünden az önce patentini 40 bin dolara General Electric firmasına sattı.

Morgan'ın lambaları demiryollarına benzer şekilde bir "T" üzerinde kırmızı ve yeşil iki lambadan ibaretti. Çok geçmeden ikaz anlamında sarı lamba da ilave edildi ve uygulama bütün dünyaya süratle yayıldı.

Aradan geçen yıllara rağmen sarı renk hala 'ikaz' anlamındadır ama günümüz sürücüleri onu 'geç' sinyali olarak algılıyorlar.


-------------
мσ∂єяαтσявєуιη



Cevaplar:
Mesajı Yazan: gelisenbeyin
Mesaj Tarihi: 10-Nisan-2007 Saat 20:41
Orjinalini yazan: ykp_bjk

bence kırmızı ve yeşil yerine farklı renkler kullanılsaydı renk körleri için iyi olurdu...


doğru söylüyon. neden olmasın

-------------
http://gelisenbeyin.net">
Gelişimin adresi...


Mesajı Yazan: ZÜBEYDEEE
Mesaj Tarihi: 13-Nisan-2007 Saat 11:05
ÇOK HAKLISIN
RENK KÖRLERİ İÇİN ÇOK İYİ



Sayfayı Yazdır | Pencereyi Kapat

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.50 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2007 Web Wiz - http://www.webwizguide.com