gelisenbeyin.net Ana Sayfa
Forum Anasayfası Forum Anasayfası > Teknoloji ve Tasarım > Öğretmen Dökümanları
  Yeni Mesajlar Yeni Mesajlar
  SSS SSS  Forumu Ara   Kayıt Ol Kayıt Ol  Giriş Giriş

Aksaray değerlendirme semineri (2008)

 Yanıt Yaz Yanıt Yaz
Yazar
  Konu Arama Konu Arama  Konu Seçenekleri Konu Seçenekleri
gelisenbeyin Açılır Kutu Gör
Yönetici
Yönetici
Simge
gelişime dair ne varsa.. Yahya KARAKURT

Kayıt Tarihi: 01-Ocak-2006
Konum: Istanbul
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 4737
  Alıntı gelisenbeyin Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Konu: Aksaray değerlendirme semineri (2008)
    Gönderim Zamanı: 22-Ağustos-2008 Saat 11:12
Paylaşımından dolayı teşekkürler. bundan önceki Rize değerlendirme seminerine katılmıştım. böyle seminerlerin olması çok güzel. Dersimizi daha iyi nasıl geliştirebiliriz sorusuna cevap aramaktadırlar. sonuçta alınan kararlar uygulamaya geçmesi konusunda sıkıntılar yaşanıyor. Onlarıda bir genelgeyle duyurulursa daha iyi olur kanaatindeyim. Katılan arkadaşlar varsa onlarda görüşlerini belirtirlerse sevinirim...
Yukarı Dön
zaman Açılır Kutu Gör
Moderatör
Moderatör
Simge

Kayıt Tarihi: 31-Ocak-2007
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 724
  Alıntı zaman Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 22-Ağustos-2008 Saat 11:03



AÇIKLAMALAR


Değerli Öğretmenler,

     Bakanlığımızca Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesine yönelik bir çalışma yapılmakta ve bu amaçla görüş ve önerilerinize ihtiyaç duyulmaktadır. Çalışmaya başlamadan önce lütfen aşağıdaki açıklamaları dikkatlice okuyunuz.

1.     Anket formunda Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı ile ilgili görüş ve önerileriniz, sorul-maktadır.
2.     Anket formunda yer alan sorular açık uçlu sorulardır. Bu iki bölümdeki sorular cevaplandırılırken her bir soru ile ilgili görüşünüz ankete yazılmalıdır.
3.     Ankette size yöneltilen sorular dışında eklemek istediğiniz hususlar “Diğer” başlıklı tabloya yazılabi-lir.
4.     Açık uçlu sorular için hazırlanan tablolar ve tablolardaki satır sayıları ihtiyaca göre çoğaltılarak kulla-nılabilir.

     Soruları içtenlikle cevaplamanız ve boş soru bırakmamanız çalışmaya önemli katkılar sağlayacaktır.
     Katkılarınız için teşekkür ederiz.

BÖLÜM I: KİŞİSEL BİLGİLER

1. Cinsiyetiniz:              • Kadın    • Erkek

2. Öğrenim Durumunuz:       • Lisans   • Lisansüstü

3. Mezun olduğunuz fakülte ve bölüm:
_____________________________________________.

4. Hizmet yılınız:

• 1-5          • 6-10          • 11-15          • 16 ve üzeri










ÖĞRETİM PROGRAMI İLE İLGİLİ GÖRÜŞLER
1. Aşağıdaki tabloda Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programının genel amaçları ile ilgili görüşleriniz sorulmaktadır. Ulaşılabilirlik, kazanımlarla tutarlılık, ders içi ve ders dışı ilişkilendirmelere fırsat tanıma vb. gibi sizin de belirle-yebileceğiniz diğer hususları da dikkate alarak programın genel amaçları ile ilgili sorunlar varsa bunların nedenini ve sorunun giderilmesi için önerinizi tablo 1.1’de ilgili sütuna yazınız.
(Tablo 1.1)
SIRA     SORUNLU OLDUĞUNU DÜŞÜNDÜĞÜNÜZ GENEL AMAÇ MAD-DESİ     SORUNUN NİTELİĞİ VE
NEDENİ     ÖNERİ
1.     -----------------------     
----------------     
------------------------
2.               
3.               
4.               
5.               

Diğer:


2. Aşağıdaki tabloda Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programının öğrenme-öğretme süreci ile ilgili görüşleriniz sorulmaktadır. Programda yapılan açıklamaların uygulamalar açısından yeterliliği, öğrencileri derse motive etmeye yönelik açıklamalara yer verme, önerilen yöntem ve tekniklerin uygunluğu vb. gibi sizin de belirleyebi-leceğiniz diğer hususları da dikkate alarak programın öğrenme-öğretme süreci ile ilgili sorunlar varsa bunların nedenini ve sorunun giderilmesi için önerinizi tablo 1.2’de ilgili sütuna yazınız.
(Tablo 1.2)
SIRA     SORUNLU OLDUĞU DÜŞÜNÜLEN
ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜRECİ İLE İLGİLİ HUSUS     SORUNUN NİTELİĞİ VE
NEDENİ     ÖNERİ
1.               
2.               
3.               
4.               
5.               


Diğer:

3. Aşağıdaki tabloda Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim programının ölçme ve değerlendirme süreci ile ilgili görüşle-riniz sorulmaktadır. Ölçme ve değerlendirmeyle ilgili açıklamaların size rehberlik etme ve programın kazanımlarını ölçmedeki yeterliliği, öğrencilerin gelişim düzeylerini dikkate alıp-almaması, kullanılan yöntemlerin gerekliliği, çeşitliliği vb. gibi sizin de belirleyebileceğiniz diğer hususları da dikkate alarak programın ölçme ve değerlendirme süreci ile ilgili sorunlar varsa bunların nedenini ve sorunun giderilmesi için önerinizi tablo 1.3’te ilgili sütuna yazınız.
(Tablo 1.3)
SIRA     SORUNLU OLDUĞU DÜŞÜNÜLEN ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME SÜRECİ İLE İLGİLİ HUSUS     SORUNUN NİTELİĞİ VE
NEDENİ     ÖNERİ
1.     Gözlem formları     Gözlem kriterlerinin sayısının fazlalığı     Kriter sayısının azaltılması
2.     Öğretmenlerin ölçme değerlendir-me araçlarını nasıl kullanacaklarını bilmemeleri ya da eksikliklerinin olması sorunlar yaratmakta     Öğretmenlerin ölçme ve de-ğerlendirme konusunda ye-tersiz olmaları     Öğretmenlerin ölçme değer-lendirme konusunda seminer-den geçirilmesi
3.               
4.               

Diğer:

Öğrencileri hangi ölçütler göre değerlendirdiğimizi belgelendirmek, öğrenme süreçlerinde ve ürün dosyalarında hangi ölçütlere ne kadar puan aldığının belirlenmesi ve kanıt oluşturması açısından gözlem formlarının ve dereceli puanlama anahtarlarının yılsonunda idareye teslim edilmesi objektiflik açısından yarar sağlayacaktır.
Öz değerlendirme formuna öğrencinin çevresinin (ailenin, akranlarının, diğer öğretmenlerin v.b) kendisini tasarım sürecinde nasıl algıladığını, üzerindeki etkilerini ifade edeceği bir madde eklen-melidir.



4. Tablo 1.4’de Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim programının kazanımları ile ilgili görüşleriniz sorulmaktadır. Öğrenci düzeyine uygunluk, sınıflara dağılımda denge, alt disiplinleri karşılama vb. gibi sizin de belirleyebileceğiniz diğer hususları da dikkate alarak programda sorunlu olduğunu düşündüğünüz kazanımlar varsa kazanımı, sınıfını, ünitesini ve ünite içindeki kazanım numarasını, sorunun nedenini ve giderilmesi için önerinizi lütfen tablo 1.4’te ilgili sütuna yazınız. Aşağıda bununla ilgili bir örnek tabloya yer verilmiştir. Takip eden sayfada da sözü edilen tablo 1.4 yer almaktadır. Tabloyu bütün sınıflar için çoğaltabilirsiniz.
ÖRNEK
(Tablo1.4)
SIRA     SORUNLU OLDUĞU DÜŞÜNÜLEN
KAZANIM     PROGRAMDAKİ YERİ     SORUNUN
NEDENİ/MAHİYETİ     ÖNERİ
1.     Oluşturduğu düzende ortaya çıkan estetik, görsel ve teknolojik değerleri fark eder.     Sınıfı: 6     “teknolojik değerler “ kav-ramı tartışmaya açık     Bu kavramın ne anlatmak istediği açıklama-lar kısmına yazılmalı
          Kuşak: Düzen          
          Odak Noktası: Düşünelim Çö-zelim          
          Kazanım no: 5          
          Kuşak:          
          Odak Noktası          
          Kazanım no:           
Diğer.
5. Tablo 1.5’te Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim programındaki ortak etkinlik önerileri ile ilgili görüşleriniz sorulmaktadır. Öğrenci katılımını sağlama, kazanımı karşılamada yeterlik vb. gibi sizin de belirleyebileceğiniz diğer hususlar açısından programda sorunlu olduğunu düşündüğünüz ortak etkinlik önerisi varsa öneriyi, sınıfını, ünitesini ve ünite içindeki kaçıncı kazanımla/larla ilgili olduğunu, sorunun nedenini ve giderilmesi için önerinizi lütfen tablo 1.5’te ilgili sütuna yazınız.
(Tablo 1.5)
SIRA     SORUNLU OLDUĞU DÜŞÜNÜLEN
ETKİNLİK ÖNERİSİ     PROGRAMDAKİ YERİ     SORUNUN
NEDENİ/MAHİYETİ     ÖNERİ
1.     
Yapım     Sınıfı: 6-7     1. çalışmayı tamamlayan öğrenci 2. çalışma için motivasyon sorunu yaşıyor     Etkinlikler değişebilir
          Kuşak:          
          Odak Noktası          
          Kazanım no:           
2.     
Düzen- 2. kazanım     Sınıfı: 6     Düşünmeye ilk adım     Yeterli deneme yapılmadan işe geçisin önlenmesi
          Kuşak:          
          Odak Noktası          
          Kazanım no:           
3.     Düzen – 9 . kazanım     Sınıfı: 8     Tasarım hakkında çevresiyle görüş alış verişi yapmama     Çevre izleme etkileşimin etkin hale getirmek için çeşitli sorular eklenebilir
          Kuşak:          
          Odak Noktası          
          Kazanım no:           
4.     “Bulunan Eşyaları Sahiplerine Ulaştıralım”     Sınıfı: 6     Etkinliğin adı yaptırıl-mak istenilen çalışmayı tam yansıtmıyor.     Etkinliğin adı “ Sorunumuzu Çözüyoruz ” veya “sorun çözüyoruz” olarak değiştirilebilir
          Kuşak:          
          Odak Noktası          
          Kazanım no:           
5.          Sınıfı:           
          Kuşak:          
          Odak Noktası          
          Kazanım no:           
Diğer.


6. Tablo 1.6’da Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim programının kazanım tablolarındaki açıklamalarla ilgili görüşleriniz sorulmaktadır. Programın kazanım tablolarında sorunlu olduğunu düşündüğünüz açıklama varsa açıklamayı, sınıfını, ünitesini ve açıklamalar sütunundaki sırasını, sorunun nedenini ve giderilmesi için önerinizi lütfen tablo 1.6’da ilgili sütuna yazınız.
(Tablo 1.6)
SIRA     SORUNLU OLDUĞU DÜŞÜNÜLEN
AÇIKLAMA     PROGRAMDAKİ YERİ     SORUNUN
NEDENİ/MAHİYETİ     ÖNERİ
1.     Analitik puanlama anahtarı     Sınıfı:      Puanlama anahtarının nota dönüştürülmesi     Puanların nasıl nota dönüştürüleceği konusunda bilgilendirmelerin yapılması
          Kuşak:          
          Odak Noktası          
          Kazanım no:           
2.     Bütün öğrenciler çalışmalarını haftalık olarak paylaşır     Sınıfı: 7     Sınıfların kalabalık olması     Grup öğrenci sayısının azaltılması(15-20)
          Kuşak: Kurgu          
          Odak Noktası: Düşün-celerimdeki değişim ve gelişim          
          Kazanım no:           
          Kuşak:          
          Odak Noktası          
          Kazanım no:           
Diğer.
7. Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programının en beğendiğiniz yönlerinden 10 tanesini beğeni sırasına göre yazı-nız.

(Tablo 1.7)
1.      Öğrenci fikirlerine değer verir
2.      Öğrencilerin kendilerini , sorunlarını algılayan ve çözen bireyler olarak görebilmeleri
3.      Rehberlik açısından öğrencileri tanıma fırsatı sağlanması
4.      Güncel teknolojik sistemlerin takip edilmesi
5.      Toplum içinde kendilerini ifade etme becerileri kazanması
6.     Olaylara farklı bakış açıları kazanmaları
7.     Kendi başına ürünler üretmesi,bu sayede gelecekte üretken bireyler yetişmesini sağlaması açısından önemli
8.     Ezberci eğitime son vermesi
9.     Bilim ve sanatın iç içe olması
10.     Kaynağını gerçek hayattan alması, hayatı sınıfın içine taşıması
11.     Öğrenciyi merkez kabul etmesi, öğretmeni merkezden çıkartıp rehber öğretmen konumuna getirmesi
12     Yapılandırmacı eğitimle eşgüdüm halinde olması
13     Grup etkinlikleri birlikte iş yapabilme becerisi kazandırması
14     Bir şeyleri değiştirebileceklerine inanmaları
15     

8. Lütfen öğretim programının tüm sınıflarını dikkate alarak aşağıdaki soruları cevaplandırınız.

a.     Size göre yeni öğretim programının getirdiği yenilikler nelerdir? Bunları gerekli ve yeterli bu-luyor musunuz?
•     Öğrenci merkezli olması
•     Süreci değerlendirilmesi
•     Konu sınırlandırmasının olmaması
•     Kendini tanımaya fırsat vermesi
•     Öğrenmeyi öğretiyor olması
•     Bağımsız hareketi teşvik ediyor.gözlem, sorun çözme,öğrenciye göre esnek ve maddi boyutu yok.Ancak bu konuları verecek öğretmeni yetersiz bulması. Günlük hayata uyarlıyor olması.Yapılandırıcı eğitim sistemi ile birebir örtüşüyor. Hatta öğrencinin ilgi ve isteği doğrultusunda esnek olması
Bunlar gerekli ve yeterli

b.     Programın içerdiği yeni yaklaşımlar uygulamada ne kadar gerçekleştirilebilmektedir? Görüş-lerinizi gerekçelendirerek belirtiniz.

•     Programın içeriği yeni yaklaşımlar boyutunda uygulanabilir düzeydedir. Program yeni yaklaşımlarla ( yapılandırıcı yaklaşıma) birebir örtüşmektedir.Bu konuda bir sorun yaşanmamaktadır. Ancak programa inanmamış ve mesleki alan yeterliliği olmayan öğretmenlerden dolayı aksaklıklar meydana gelmektedir.

c.     Size göre yeni Teknoloji ve Tasarım Dersi Öğretim Programı nasıl bir öğrenci yetiştirmeyi hedeflemektedir? İdeal olanla karşılaştırıldığında bu durumu nasıl değerlendirirsiniz?

Yeni teknoloji ve tasarım dersi öğretim programı; araştıran, sorgulayan, neden sonuç ilişkisi kurduran, duygu ve düşüncelerini özgürce ifade edebilen ve bunu yaşamına dönüştürebilen, yaşadığı çevrenin farkına vardıran ve bireyin değerli olduğunu hissettiren, sorun çözebile, eberciliği ortadan kaldıran, özgüveni olan, merak eden, teknoloji okur yazarlığı olan, ihtiyaç-ları için çözüm üreten, fikirlerini ifade edebilen, bilgiyi kullanabilen ve ulaşabilen, çevresini tanıya, çevre bilinci gelişmiş, haya kuran, öğrenciler yetiştirmeyi amaçlayan bir programdır.

İdeal olanı da budur. Şimdiye kadar yazdırıp ezberlettik, yönlendirildik, yönlendirdik, sustu-rulduk, susturduk, düşüncelerine veya falı fikirlere karşı çıktık. Bu program bütün bunları or-tadan kaldırmaktadır.

d.     Kazanımların sınıflara dağılımında denge söz konusu mudur? Görüş ve önerilerinizi yazınız.

             Kazanımların sınıflara göre dağılımında 7. sınıf kurgu ve yapım kuşağı kazanımları 6.sınıfın tekrarı gibi algılanmaktadır.
     . 8.Sınıf yapım kuşağı “ Üretelim Tanıtalım” odak noktasında “Nasıl Tanıtalım” et-kinliğine öğrencilerin günlük yaşamlarında seçeceği bir ürünün inovasyonun dan başlayarak yapmaları daha yararlı olacaktır. Ayrıca 7. sınıf yapım kuşağı süresi çok uzun. 6.sınıf kurgu ve yapım kuşağı kazanımlarına ayrılan süre dönem içinde yetişmiyor.
ÇÖZÜM: Kurgu kuşağının bireysel çalışması “Düzen” kuşağına kaydırılabilir. Yapım kuşa-ğına özel tasarım sürecinin genel bir sorunun çözümüne uygun yeni bir etkinlik planlanıp, yapım kuşağı kazanımları devam ettirilebilir.
7. sınıf öğrencilerinin de yaptıkları ürününü koruma altına almak istemelerinden dolayı 8. sınıf kurgu kuşağı 4. kazanımının (çözüm önerilerinin yasal koruma altına alınma yollarını ve sürecini ifade eder.) 7. sınıf kurgu kuşağının içine alınması.
8. sınıf yapım kuşağında yer alan inovasyon kavramının fark ettirilmesi için 7.sınıf yapım kuşağı içerisine alınması ve inovasyon çeşitlerinin tanır ve ürün – hizmet inovasyonu yapar.8. sınıf yapım kuşağına da direkt olarak pazarlama inovasyonu çalışması yaparak başlar, olarak değiştirilebilir.
Öğrencide araştırma, gözlem yapma,inceleme ve sorgulama becerisini kazandırılıp gelişti-rilmesi için; “çevresindeki olayları-sistemleri gözlemler, raporlaştırır ve sunar”,bu kap-samda bir kazanım yazılmalı ve uygun bir etkinlik yaptırılmalı.
Yapım kuşağında kullanılan “tasarım süreci formları” kılavuz ekleri bölümüne taşınmalı (yer almalı)

Diğer kuşaklardaki kazanımlar sınıf ve öğrenci seviyesine uygundur.

e.     Bir an için Teknoloji ve Tasarım öğretim program geliştirme komisyonu üyesi olduğunuzu düşünerek programının yapısını içerisinde yer alan bütün öğeler içerisinde neleri (kuşak, odak noktası, ölçme araçları, ortak etkinlik, ekler vs.) değiştirmek ve /veya geliştirmek isterdiniz? Nedenleriyle yazınız?

•     Ders saati arttırılabilir
•     Ders saati arttırılsın. Çünkü 2 saatte istenilen her şey yetiştirilemiyor.
•     7. Sınıf yapım kuşağı süresinin uzun olması nedeniyle bu sürenin kısaltılarak İnovasyon konusuna hazırlık ve giriş çalışmalarının yapılması
•     6. sınıfa öğrenci geldiğinde hazır bulunuşluk açısından 5. sınıfa “teknoloji ve tasarım” dersi konulması
•     Kılavuz kitabın ekler bölümü; buluşlar kronolojisi, tasarım hikayeleri, görselliklerle zenginleştirilmesi ya da desteklenmesi
•     6. sınıf kurgu ve yapım kuşağı grup çalışmalarının dönem boyunca yapılması
•     Yılsonunda değerlendirme kuşağı yapmak isterdim.Burada bütün okuldaki etkinlikleri öğrencilere tanıtma ve yorumlama yapardım.1 yıl sonra öğrencilerle neler yapardık diye öğrencilerle tartışırdım.
•     Talim Terbiye Komisyonu tarafından öğretmenlere teknoloji ve tasarım dersi ile ilgili içerik konusunda öğretmenlere içerik konusunda daha ayrıntılı çalışma takvimi hazır-lanarak eğitim öğretim yılında illere gönderilmesi.
•     Yıldız takımı dergisinin okullarda kullanımının yaygınlaştırılması için gerekli çalış-maların yapılması.
•     Dersin tanıtımını medyada yapılmasını sağlardım.
•     Sınıf mevcutları 20’ yi geçen sınıflar gruplara ayrılmalıdır şeklinde düzenlerdim.


f.     Yukarıda yer verilen hususlar dışında öğretim programı ve uygulama ile ilgili olarak dile geti-rilmesinde fayda gördüğünüz diğer hususları lütfen yazınız.


•     Kuşak süreleri; düzen kuşağının süresini uzatıp yapım kuşağını zenginleştirmek, kurgu kuşağını kısaltmak
•     Ders Programı tüm ayrıntılar düşünülerek hazırlanmış. Uygulamada karşılaşılan so-runun başında bazı Teknoloji ve Tasarım öğretmenlerinin, branş öğretmenlerinin ve öğrenci ve velilerin dersi hala iş eğitimi gibi algılayarak gerekli desteği vermemeleri.
•     Okulun bütün imkanları kullanılarak öğrencilerin proje çalışmaları desteklemek ve projelerini tamamlamak amacıyla ders dışı egzersiz uygulamasının yapılması.




Doğru yerdesiniz...
gelisenbeyin.net'tesiniz...
Yukarı Dön
zaman Açılır Kutu Gör
Moderatör
Moderatör
Simge

Kayıt Tarihi: 31-Ocak-2007
Konum: Ankara
Aktif Durum: Aktif Değil
Gönderilenler: 724
  Alıntı zaman Alıntı  Yanıt YazCevapla Mesajın Direkt Linki Gönderim Zamanı: 22-Ağustos-2008 Saat 11:02
ÖĞRENCİ ÜRÜN DOSYASI
(Portfolio)

Eğitim alanındaki yeni araştırmalar ve uygulamalar geleneksel öğrenme, öğretme ve değerlendirme yaklaşımlarını da derinden etkilemektedir. Bu değişim süreci öğrencinin öğrenmesini sadece sınırlı bir zaman diliminde çoktan seçmeli sorulara verdiği cevaplara bakarak değerlendirmekten ziyade, öğrencinin öğrenme sürecinde bireysel ve grup olarak gösterdiği performanslarını da değerlendirilmeye katılmasını gerekli kılmaktadır. Bu nedenle, yapısalcı öğrenme teorisiyle tutarlı olan alternatif değerlendirme tekniklerinden öğrenci ürün dosyası – bireysel gelişim dosyası (portfolio assessment) eğitim alanında kullanımı gittikçe yaygınlaşmaktadır.

Eğitimde yapılanma süreci içerisinde, öğrenci merkezli eğitim anlayışına göre öğretim programları, yöntem ve teknikler ve ölçme – değerlendirme ile uyumlu yürütülmesi gerekmektedir. Bu yönden öğrencilerin başarısının ilgi alanları, becerileri ve yetenekleri yönünden belli kriterlere göre değerlendirilmesi amacı ile öğrenci ürün dosyası (portfolio) geliştirildi.

Öğrenci merkezli eğitim anlayışına göre hedeflenen öğrenci profili; düşünme, algılama ve problem çözme yeteneği gelişmiş, araştırmacı ve sorgulayıcı, bilgi ezberleyen değil bilgiye ulaşabilen ve paylaşan, iletişim kurma becerilerine sahip, teknolojiyi etkin bir şekilde kullanabilen, kendini gerçekleştirmiş – kendini tanıyan güçlü ve zayıf yönlerini bilen ve bunun yanı sıra insanlığın ortak değerlerini de sahiplenmiş, yaratıcı, üretken, takım çalışmasına yatkın, öğrenmeyi öğrenmiş ve yaşam boyu öğrenmeyi benimsemiş bireyler yetiştirmek amaçlanıyor.

Öğretim programlarının öğrenci merkezli eğitim anlayışına göre revize edilip yerelleştirilmesi çalışmaları devam etmektedir. Geliştirilen programların yanında yeni ölçme – değerlendirme yöntemleri de geliştirildi. Alternatif ölçme – değerlendirme yöntemlerinden öğrenci ürün dosyası (portfolio) öğrencinin gelişimini değerlendirmek amacıyla hazırlanmıştır. Farklı ülkelerde farklı uygulama şekliyle eğitim sistemi, öğretmen ve öğrenci profili, toplumun kültürel, sosyal gelişimi dikkate alınarak uygulanmaktadır. Öğrenci ürün dosyası ile ilgili uygulamalarda ortak yaklaşım öğrencinin kendini tanıması sürecinde ilgi alanları, becerileri ve yetenekleri doğrultusunda eğitim hayatına devam etmesi yönündedir.

Öğrenci Ürün Dosyası (Portfolio)                                                             :

Öğrenci ürün dosyası, öğrencilerin bir ya da birkaç alandaki çalışmalarını, harcadığı çabayı, geçirdiği evreleri gösteren başarılarının koleksiyonudur. Öğrencinin gelişimini, velisinin ve öğretmenlerinin izleyebilmesine olanak sağlayan bir çalışmadır. Sınıf içi etkinliklerin öğrencinin seçimi sonucunda bir araya getirilip, yansıtılmasıyla oluşan öğrenci ürün dosyası, aynı zamanda hem öğretmen hem de öğrenci için bir değerlendirme yöntemidir.

Öğrenci Ürün Dosyasının Amacı Nedir?                                                        :

•     Öğrencinin öz disiplin ve sorumluluk bilincini geliştirmek ve kendi kendini değerlendirme becerisi kazandırmak,
•     Müfredata bağlı olarak gerçekleştirilen yazılı ve sözlü değerlendirmeler ve standart testler dışına çıkarak, alternatif bir değerlendirme yöntemi geliştirmek,
•     Öğrencinin gelişimini kanıtlarla ve daha sağlıklı izleyebilmek,
•     Öğrencinin gelecekteki öğrenmelerine bilgi sunmak ve ışık tutmak,
•     Öğrencilerin yeteneklerini sergilemek ve ilgi alanlarını geliştirmek,
•     Öğrencilerin arkadaşlarının gelişimini izleyerek birbirlerine yardımcı olmalarını sağlamak ve böylelikle gelecekte yapacakları ekip çalışmalarına başlangıç yapmak,
•     Öğrencilerin kendi çalışmalarını değerlendirmeye yardım etmek,
•     Öğretmene eğitsel kararlar vermede yardım etmek,
•     Aile ile iletişimi sağlamak,
•     Ürün ve süreci değerlendirmek için bilgi toplamayı sağlamak,
•     Programın amaçlarını değerlendirmek için eğitimcilere yardım etmek,
•     Yazma, okuma ve düşünme becerileri arasında bağlantı sağlamak,
•     Öğrencilerin çalışmalarının değerlendirilmesi, katılımlarının sağlanması, onların çalışmasını teşvik etmek,

Öğrenci Ürün Dosyası Neleri İçerir?                                                                     :

Öğretmen tarafından hazırlanan rehber (öğrencilerin gelişim dosyasının ne olduğunu anlamalarına, kendi gelişim dosyaları için neler yapmaları gerektiğini anlamalarını kavrar).
•     Öğrencilerin yazılmış ödevleri (taslak ya da bitmiş parçaları)
•     Araştırmalar, problemler ve stratejiler
•     Diyagramlar, fotoğraflar, resimler
•     Video – kaset ve ses kasetleri ya da CD’ ler
•     Grup ödevleri ve projeler
•     Öğretmen anekdotları
•     Öğrencilerin mektupları
•     Öğretmen kontrol listeleri
•     Öğrencilerin zorlukla tekrar yapmak istediği ödevler
•     Özel ödevlerin içinden seçtiği örnekler
•     Değerlendirme kâğıtları (öğrenci çalışmalarındaki gelişimlerin değerlendirilmesinin nasıl yapılacağını gösteren kâğıtlar).

Öğrenci Ürün Dosyası Çalışmalarında Öğretmenin Rolü Nedir?                                          :

•     Öğrenci ürün dosyası çalışması sürecinde öğretmen, öğrencilere rehberlik eder ve yardımcı olur.
•     Öğrenci ürün dosyasının kapsamının ne olacağı konusunda ışık tutar.
•     Öğrenci ürün dosyasına hangi çalışmaların dâhil edileceği öğrencinin sorumluluğundadır, kararları öğretmen ile öğrenci birlikte alabilirler.
•     Öğrenci ürün dosyasının değerlendirilmesi öğretmenin sorumluluğundadır. Ancak değerlendirme kriterleri baştan belirlenmeli ve bu kriterler açık ve anlaşılır bir biçimde öğrenci ve veliye sunulmadır.

Öğrenci Ürün Dosyası Çalışmalarında Öğrencinin Rolü Nedir?                                             :

•     Öğrenci ürün dosyası, öğrenciye ait bir çalışma olduğundan en önemli aşama, öğrencinin öğrenci ürün dosyasına hangi çalışmaları dâhil edeceğini saptamasıdır. Bu konuda öğretmen yardımcı olacaksa da karar öğrenciye ait olacaktır.
•     Öğrenci ürün dosyası çalışması kapsamına girecek olan çalışmaları belgelenmesi çok önemlidir. Öğrenci yaptığı çalışmayı resimlerle belgelemek gereğini duyabilmelidir. Ölçütler listesini öğrenci tarafından çok iyi kavranması öğrencinin çalışmalarını sağlıklı değerlendirebilmesi açısından çok önemlidir.

Öğrenci Ürün Dosyası Çalışmalarında Velinin Rolü Nedir?                                                       :

Veli, ürün dosyasının öğretmen için anlamını, programın bir parçası olarak nasıl kullanıldığını, öğrenciler için önemini ve değerlendirmenin bir parçası olarak nasıl kullanıldığını çok iyi kavramalıdır.

Öğrenci Ürün Dosyasının İçeriği                                                            :

•     Dosyanın “içindekiler” bölümü
•     Önsöz, özet (ya da özgeçmiş) (burada öğrenci çalışmalarının başlangıçtan o ana kadarki gelişimini anlatır. Öğrenci başlangıçta neredeydi? Bu aşamaya nasıl geldi?)
•     Öğrenci tarafından dosyaya konulan tüm ürünler ya da çalışmalar
•     Yapılan her çalışmanın değerlendirilmesi ile ilgili dereceli puanlama anahtarı, kontrol listesi ya da öz değerlendirme formları gibi araçlar
•     Her ürünün dosyaya konulmasının nedeni? Burada öğrenci kendisi ile ilgili görüşlerini belirtir. Bundan ne öğrendim? Bu çalışmayı neden sakladım? Çalışmayı yaparken beklemediğim nelerle karşılaştım? Benim için bu çalışmanın anlamı nedir? Hangi alanda zayıfım?
•     Öğrenci ürün dosyasının değerlendirilme ölçütleri
•     Öğrencinin kendini değerlendirme ölçütleri
•     Proje ve grup değerlendirme formları
•     Öğrencinin gelişimi hakkında veliye yazılmış mektup örneği
•     Velinin çocuğu hakkında gözlemleri ve önerileri formu

2005 – 2006 eğitim ve öğretim yılından başlayarak öğrenci ürün dosyası pilot uygulamaları da başlatılmıştır. Farklı okullarda farklı derslerde (Matematik, Türkçe, Fen ve Teknoloji, Bilgi ve İletişim, Sosyal Bilgiler Tarih, Sosyal Bilgiler Coğrafya) 700 öğrenciye yönelik uygulanmaya başlandı. Uygulamayı yapacak öğretmenleri bilinçlendirme toplantılarının ardından seçilen pilot okullarda uygulamalar takip edilmektedir. II. dönem pilot uygulama geliştirilip devam edecektir. 2006 – 2007 eğitim ve öğretim yılından itibaren yaygın halde uygulanmaya başlanacak öğrenci ürün dosyası öğrencilerin başarılarının belirlemede ve eğitim yaşamlarına yön vermek açısından önemli ölçme – değerlendirme yöntemi olarak eğitim sisteminde yer alacaktır.

Öğrenci ürün dosyasının uygulama aşamasında ailelere büyük görev düşmektedir. Öğrenci ürün dosyası uygulamasında velinin rolü önemlidir. Çocuğunun ilgi alanını, becerilerini ve yeteneklerini ortaya çıkararak yönlendirmek gerçek başarıyı yakalamak açısından önemlidir. Bu yönden ailelere yönelik hazırlanan “Anne – Baba – Öğrenci Yönlendirme ve Danışmanlık (ABÖYDA)” projesi ile desteklenecektir.

Doğru yerdesiniz...
gelisenbeyin.net'tesiniz...
Yukarı Dön
 Yanıt Yaz Yanıt Yaz

Forum Atla Forum İzinleri Açılır Kutu Gör

Bulletin Board Software by Web Wiz Forums® version 9.50 [Free Express Edition]
Copyright ©2001-2008 Web Wiz